Alkuperäinen arvostelu (jpg, 207 Kb)
Suomijazz.com Pentti Ronkainen 29.09.04
Tiedossa ei ole mitä Timo Pratskin ajatteli
nimetessään tämän ensimmäisen soolo-
levynsä päivitykseksi. Ehkäpä mielessä on
ollut jazzrockin tai progejazzin päivittäminen
päivän soundeilla ja tuoreilla soittajilla. Tai
sitten kyseessä on jokin henkilökohtaisempi
päivittämisen taso, suhde omaan
soittamiseen tai tämänkaltaiseen musiikkiin.
Pratskin on ollut monessa mukana. Studiotyötä
mies on tehnyt useammankin edestä. Bändi-
puolelta mieleen muistuu Pepe Ahlqvistin
urbaanibluesviritelmät 80-luvun lopulta lähtien,
mutta ennen kaikkea Pratskinin liittää
mielessään fuusiomusiikkiin. Tämän alan
bändejä ovat olleet mm. Instinct, Fissio,
Tuppu Orrenmaa, Jan Olof Strandberg, Loop
Treatment ja Pekka Pohjola Band.
Pitkä Getting nowhere on tämän levyn
monimuotoisinta ja vaihtelevinta antia ja
samalla se biisi, jonka kehittelyistä todellakin
tulee Pohjolan musiikki mieleen. Tietoinen
kunnianosoitus vai sattumoisin Pohjolaan
päin viittoileva, mene tiedä, mutta joka
tapauksessa hienosti toteutettu biisi, jonka
soundipuolella miellyttää akustisen piano-
soundin ja raskaanpuoleisen sähköisen
kompin yhdistelmä.
Sävellyksellisesti koko levy ei ole ihan yhtä
mielenkiintoinen. Osassa materiaalia lähtö-
kohtana on kevyt riffittely, ja jamitus ja
sooloilu on rakenteita tärkeämpää. Yksi
tällainen biisi on Devil in your dreams, joka
kulkee kyllä niin mallikkaasti, että soolo-
osuuksien loppuessa jää kaipaamaan lisää.
Keikalla juuri tuolta kohdalta lähdettäisiin
varmasti ponnistamaan uusille urille ja
kovemmille kierroksille.
70-luvulla rockjazzinsa kuunnelleet solahtavat
helposti Pain and relief - ja Behind the corner
-kappaleiden maailmoihin. Soundit ovat tätä
päivää, mutta tuttua ja turvallista perus-
fuusion aavaa niissä seilataan. Mikäs siinä,
kun toteutus on näin hyvä.
Soitannollisesti levy on kovaa tasoa kuten
tällaiselta miehitykseltä sopii odottaakin.
Anssi Nykäsen tutun terhakka komppi nykii
ja potkii vahvasti kaiken pohjana. Jaan
Wessmanilta on turha odottaa jazzillista
svengaavuutta, bassot tulevat progemaisen
tarkasti paikalleen, eikä mihin sattuu. Tomi
Vartiainen on upea kitaristi, mutta ei hyvistä
väläytyksistä huolimatta sittenkään nouse
tällä levyllä ihan parhaaseen lentoonsa.
Pratskin itse on hakenut huolella rikkaan
soundikirjon levylle. Usein hän tunkee jopa
Vartiaisen tontille, ja onnistuu kitaran-
kuuloisena revittelemään vaikuttavasti.
Update on laadukas työ, joka olisi kuitenkin
kaivannut sävellyspuolelle hieman lisää pihviä.
Progen ja rockjazzin ystäville levy on ilman
muuta pakollinen tsekattava.
|